Vliv sociálních sítí na chování spotřebitelů v oblasti zdravé výživy
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu:
Yelyzaveta Akymenko
Šetření:
08. 02. 2024 - 09. 03. 2024
Počet respondentů:
168
Počet otázek (max/průměr):
19 / 18.33
Použité ochrany:
žádné
Zobrazení otázek:
celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:
67,1 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
jsem studentkou Ekonomické fakulty VŠB-TUO a chtěla bych Vás tímto požádat o vyplnění mého dotazníku, který bude sloužit jako podkladový materiál pro zpracování mé diplomové práce. Cílem tohoto dotazníku je analyzovat vliv sociálních sítí na chování spotřebitelů v oblasti zdravé výživy. Dotazník obsahuje 19 otázek, přičemž 5 z nich je věnováno problematice zdravé výživy, dalších 10 je zaměřeno na zkoumání vlivu sociálních sítí na spotřebitelské chování v oblasti zdravé výživy a zbývajících 4 otázky slouží k identifikaci respondentů. Dotazník je zcela anonymní a vyplnění vám zabere jen několik minut. Po ukončení sběru dat budou výsledky veřejně dostupné.
Děkuji Vám za vyplnění a Váš čas.
S pozdravem,
Bc. Akymenko Yelyzaveta
Odpovědi respondentů
1. Co si představíte pod pojmem zdravá výživa? (zaškrtněte všechny možnosti, které se na Vaši představu zdravé výživy vztahují)
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
neobsahijici ecka, ty, ktere maji vyzivovou hodnotu
1
0,6 %
0,6 %
Podivné potraviny
1
0,6 %
0,6 %
Vyváženost
1
0,6 %
0,6 %
vyvážená strava - od každého něco ve vhodném poměru
1
0,6 %
0,6 %
Jde zde i o složení potravin, konzervanty a přídavky, kterých by bylo býti co nejméně
1
0,6 %
0,6 %
2. Jak byste popsali svůj současný vztah ke zdravé výživě?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Zdravá výživa je pro mě důležitá, ale ne vždy se mi ji daří dodržovat.
80
47,62 %
47,62 %
Zajímám se o zdravou výživu, ale zatím nemám dostatek informací a motivace k jejímu trvalému dodržování.
36
21,43 %
21,43 %
Aktivně se snažím stravovat zdravě a do svého jídelníčku zařazuji převážně zdravé potraviny.
34
20,24 %
20,24 %
Zdravá výživa pro mě není prioritou a nevěnuji jí větší pozornost.
18
10,71 %
10,71 %
3. Jaký důvod Vás nejvíce ovlivňuje ke koupi zdravé výživy? (zvolte alespoň jednu možnost, maximálně 3 možnosti)
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Zlepšení fyzické kondice a zdraví
145
86,31 %
86,31 %
Prevence chronických onemocnění
77
45,83 %
45,83 %
Chuťové preference a osobní zkušenosti
71
42,26 %
42,26 %
Etické a ekologické aspekty (např. životní prostředí, udržitelnost)
34
20,24 %
20,24 %
Vliv médií a trendů
16
9,52 %
9,52 %
Hubnutí, čistější pleť
1
0,6 %
0,6 %
Občas najdu typ potraviny, která "bio" chutná lépe.Např. marmeláda
1
0,6 %
0,6 %
Nabírani svalové hmoty
1
0,6 %
0,6 %
Dietní omezení (intolerance)
1
0,6 %
0,6 %
Nekupuji
1
0,6 %
0,6 %
*při koupi
1
0,6 %
0,6 %
4. Jak často nakupujete potraviny, které byste zařadili do kategorie zdravé výživy?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Aspon 1x týdně
104
61,9 %
61,9 %
Denně
33
19,64 %
19,64 %
1-3x měsíčně
23
13,69 %
13,69 %
1x za čtvrt roku
5
2,98 %
2,98 %
Vůbec
2
1,19 %
1,19 %
Méně často
1
0,6 %
0,6 %
5. Používáte aktivně minimálně jednu sociální síť? (např. Facebook, Instagram, YouTube apod.)
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Ano
166
98,81 %
98,81 %
Ne (přesun na otázku č.15)
2
1,19 %
1,19 %
6. Kterou z těchto sociálních sítí používáte?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Instagram
135
80,36 %
80,36 %
Facebook
134
79,76 %
79,76 %
YouTube
110
65,48 %
65,48 %
Pinterest
58
34,52 %
34,52 %
TikTok
51
30,36 %
30,36 %
LinkedIn
34
20,24 %
20,24 %
Reddit
3
1,79 %
1,79 %
Twitter
3
1,79 %
1,79 %
Twitter (X)
1
0,6 %
0,6 %
BeReal
1
0,6 %
0,6 %
Žadná
1
0,6 %
0,6 %
Snapchat, threads
1
0,6 %
0,6 %
snapchat,whatsapp,messenger
1
0,6 %
0,6 %
Threads
1
0,6 %
0,6 %
nic
1
0,6 %
0,6 %
Telegram
1
0,6 %
0,6 %
7. Jaký vliv mají sociální sítě na vaše rozhodování o nákupu zdravých potravin nebo doplňků stravy?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Významný
49
29,17 %
29,17 %
Nedokážu posoudit
47
27,98 %
27,98 %
Nevýznamný
44
26,19 %
26,19 %
Žádný
21
12,5 %
12,5 %
Velmi významný
7
4,17 %
4,17 %
8. Jak často se setkáváte s reklamou na zdravé potraviny nebo doplňky stravy na sociálních sítích?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Několikrát týdně
57
33,93 %
33,93 %
Denně
46
27,38 %
27,38 %
Méně než jednou týdně
31
18,45 %
18,45 %
Jednou týdně
22
13,1 %
13,1 %
Nikdy
12
7,14 %
7,14 %
9. Považujete za spolehlivé rady týkající se zdravé výživy, které se objevují na sociálních sítích?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
ne
98
58,33 %
58,33 %
ano
70
41,67 %
41,67 %
10. Sledujete na sociálních sítích účty/profily propagující zdravou výživu? (účty značek, influencerů, známých osobností atd.)
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
ne
88
52,38 %
52,38 %
ano
80
47,62 %
47,62 %
11. Uveďte influencery nebo známé osobnosti, které Vás na sociálních sítích inspirovaly ke koupi zdravé výživy:
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Nikdo
3
5,45 %
1,79 %
Petra Běhalová
3
5,45 %
1,79 %
Markéta Frank
2
3,64 %
1,19 %
Instagram
2
3,64 %
1,19 %
Neznám
1
1,82 %
0,6 %
Anna Šulcová
1
1,82 %
0,6 %
Lucie Minářová, Kateřina Fric, Apres_fit
1
1,82 %
0,6 %
Jakub Enžl, Lišák
1
1,82 %
0,6 %
Pamela Reif
1
1,82 %
0,6 %
Robin Veselý
1
1,82 %
0,6 %
ostatní odpovědi
. Tojidlo FitnessFAQ, Dr. Eric Berg Anshule, Markéta Frank, Hailey Gamba Downshiftology Kateřina Fričová Bella Hadid doc felix Oliver Najman Miloslav Šindelář nattybeastcz / tere.fu / ondrejlopaur / vlastik.vystup Sportovci Hanka rainbow fairy @petaelblova, @camillalorentzen, @anetachroustova Institut moderní výživy Mamadomisha Andy stechová, životslusy, teri hodanová, janka kacova Žádný Sportivnaya.nastja Ксения Черная, Сильвия Саакян brainmarket.cz na instagramu Emilia Mariko Aktin, Péťa Elblová, ShopholicNikol Beha nguyen Petra Žehnálková, Cukrfree 007 Fitness, Rozum v troubě, Petr Havlíček Andy Stech Be Ha Karolina Four Lucie Minářová verunkaw, brainmarket_cz A Cup of Style, Slováčková Ondřej Mánek, Dvatátové Anshule, Helluno, Fabry Sara, Jitka Nováčková Davidakk fitness Nesleduji influencery, vyhledávám stránky založené na dané téma bez osobností, čistě informace, zajímavosti a zábava Margit Slimáková, Aktin, Fit style with Eli, Petr Havlíček Teri Hodanová medickamudruje, medickazkarlovky
39
70,91 %
23,21 %
12. Které značky se specializací na zdravou výživu jste si všiml(a) prostřednictvím sociálních sítí?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Nature’s Promise
59
35,12 %
35,12 %
žádné
49
29,17 %
29,17 %
Allnature
48
28,57 %
28,57 %
Country Life
48
28,57 %
28,57 %
Naturalia
37
22,02 %
22,02 %
Vega
13
7,74 %
7,74 %
Delmart
5
2,98 %
2,98 %
Žádnou neznám a nevšímám
1
0,6 %
0,6 %
Naturally Pam
1
0,6 %
0,6 %
Aktin
1
0,6 %
0,6 %
Magu
1
0,6 %
0,6 %
YoPRO
1
0,6 %
0,6 %
Alpro, pan Hrášek
1
0,6 %
0,6 %
brainmarket
1
0,6 %
0,6 %
Vilgain
1
0,6 %
0,6 %
Výrobky obchodních řetězců a jejich kampaně ohledně zdraví.
1
0,6 %
0,6 %
13. Jaké druhy obsahu týkající se zdravé výživy vás na sociálních sítích nejvíce zajímají?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Recepty a jídelníčky
131
77,98 %
77,98 %
Fitness a cvičení
71
42,26 %
42,26 %
Rady odborníků
47
27,98 %
27,98 %
Recenze produktů
44
26,19 %
26,19 %
Osobní příběhy a zkušenosti
43
25,6 %
25,6 %
žádné
3
1,79 %
1,79 %
příprava jídel
1
0,6 %
0,6 %
Žádná
1
0,6 %
0,6 %
Ne
1
0,6 %
0,6 %
Přednášky o nutrisiologie
1
0,6 %
0,6 %
Pouze tipy na hlavni jidla, rozbiti stereotypu
1
0,6 %
0,6 %
Nezajímají
1
0,6 %
0,6 %
Posloucham spis podcasty na spotify s informacemi o zdrave vizive, ale na FB nikoho aktivne nesleduji
1
0,6 %
0,6 %
14. Na stupnici 1-5 ohodnoťte, jak moc s daným tvrzením souhlasíte (1- zásadně nesouhlasím, 5 - naprosto souhlasím)
Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi na dané škále.
Podotázka
Průměr
Rozptyl
Když vidím, že je určitý produkt doporučen na sociálních sítích, mám touhu si ho koupit.
2.518
1.238
Koupil(a) jsem si produkt, který patří ke zdravé výživě na základě propagace/doporučení na sociálních sítích.
2.661
1.855
Pokud zaznamenám doporučení produktu na sociálních sítích, mám větší pocit jistoty, že produkt stojí za to.
2.679
1.635
Pokud se rozhodnu pořídit si produkt z oblasti zdravé výživy, bývám zvyklý/á vyhledat informace nebo recenze o něm prostřednictvím sociálních médií.
2.815
1.996
Propagaci zdravé výživy na sociálních sítích nevnímám.
2.75
1.89
Propagace zdravé výživy na sociálních sítích mě obtěžuje.
2.161
1.468
15. Kolik průměrně měsíčně utratíte za nákup produktů, které patří ke zdravé výživě?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Méně jak 1999 Kč
97
57,74 %
57,74 %
2000 - 3 999 Kč
52
30,95 %
30,95 %
4000 - 6999 Kč
14
8,33 %
8,33 %
7000 a více
5
2,98 %
2,98 %
16. Jaké je Vaše pohlaví?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Žena
128
76,19 %
76,19 %
Muž
40
23,81 %
23,81 %
17. Jaký je Váš věk?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
18–25 let
99
58,93 %
58,93 %
26–35 let
26
15,48 %
15,48 %
36-45 let
21
12,5 %
12,5 %
46 a více let
18
10,71 %
10,71 %
Méně než 18 let
4
2,38 %
2,38 %
18. Jaké je Vaše nejvyšší dosažené vzdělání?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
bakalářské
66
39,29 %
39,29 %
střední s maturitou
56
33,33 %
33,33 %
magisterské
22
13,1 %
13,1 %
základní
13
7,74 %
7,74 %
vyučení
6
3,57 %
3,57 %
doktorské a vyšší
5
2,98 %
2,98 %
19. Jaký je Váš průměrný čistý měsíční příjem?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
méně než 10 000 Kč
63
37,5 %
37,5 %
20 000 Kč – 29 999 Kč
42
25 %
25 %
10 000 Kč – 19 999 Kč
27
16,07 %
16,07 %
30 000 Kč – 39 999 Kč
19
11,31 %
11,31 %
40 000 Kč a více
17
10,12 %
10,12 %
SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA
Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!
Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.
Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3
Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5
Byly nalezeny zajímavé souvislosti u 3 otázek.
Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).
10. Sledujete na sociálních sítích účty/profily propagující zdravou výživu? (účty značek, influencerů, známých osobností atd.)
odpověď ne:
1.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi Zdravá výživa pro mě není prioritou a nevěnuji jí větší pozornost. na otázku 2. Jak byste popsali svůj současný vztah ke zdravé výživě?
15. Kolik průměrně měsíčně utratíte za nákup produktů, které patří ke zdravé výživě?
odpověď Méně jak 1999 Kč:
1.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi Zdravá výživa pro mě není prioritou a nevěnuji jí větší pozornost. na otázku 2. Jak byste popsali svůj současný vztah ke zdravé výživě?
1.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi méně než 10 000 Kč na otázku 19. Jaký je Váš průměrný čistý měsíční příjem?
17. Jaký je Váš věk?
odpověď 18–25 let:
1.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi Propagace zdravé výživy na sociálních sítích mě obtěžuje.=4 na otázku 14. Na stupnici 1-5 ohodnoťte, jak moc s daným tvrzením souhlasíte (1- zásadně nesouhlasím, 5 - naprosto souhlasím)
1.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi Koupil(a) jsem si produkt, který patří ke zdravé výživě na základě propagace/doporučení na sociálních sítích.=4 na otázku 14. Na stupnici 1-5 ohodnoťte, jak moc s daným tvrzením souhlasíte (1- zásadně nesouhlasím, 5 - naprosto souhlasím)
Zjišťování závislostí odpovědí
Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.
Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).
1. Co si představíte pod pojmem zdravá výživa? (zaškrtněte všechny možnosti, které se na Vaši představu zdravé výživy vztahují)
2. Jak byste popsali svůj současný vztah ke zdravé výživě?
3. Jaký důvod Vás nejvíce ovlivňuje ke koupi zdravé výživy? (zvolte alespoň jednu možnost, maximálně 3 možnosti)
4. Jak často nakupujete potraviny, které byste zařadili do kategorie zdravé výživy?
5. Používáte aktivně minimálně jednu sociální síť? (např. Facebook, Instagram, YouTube apod.)
6. Kterou z těchto sociálních sítí používáte?
7. Jaký vliv mají sociální sítě na vaše rozhodování o nákupu zdravých potravin nebo doplňků stravy?
8. Jak často se setkáváte s reklamou na zdravé potraviny nebo doplňky stravy na sociálních sítích?
9. Považujete za spolehlivé rady týkající se zdravé výživy, které se objevují na sociálních sítích?
10. Sledujete na sociálních sítích účty/profily propagující zdravou výživu? (účty značek, influencerů, známých osobností atd.)
12. Které značky se specializací na zdravou výživu jste si všiml(a) prostřednictvím sociálních sítí?
13. Jaké druhy obsahu týkající se zdravé výživy vás na sociálních sítích nejvíce zajímají?
14. Na stupnici 1-5 ohodnoťte, jak moc s daným tvrzením souhlasíte (1- zásadně nesouhlasím, 5 - naprosto souhlasím)
15. Kolik průměrně měsíčně utratíte za nákup produktů, které patří ke zdravé výživě?
16. Jaké je Vaše pohlaví?
17. Jaký je Váš věk?
18. Jaké je Vaše nejvyšší dosažené vzdělání?
19. Jaký je Váš průměrný čistý měsíční příjem?
B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:
Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).
1. Co si představíte pod pojmem zdravá výživa? (zaškrtněte všechny možnosti, které se na Vaši představu zdravé výživy vztahují)
2. Jak byste popsali svůj současný vztah ke zdravé výživě?
3. Jaký důvod Vás nejvíce ovlivňuje ke koupi zdravé výživy? (zvolte alespoň jednu možnost, maximálně 3 možnosti)
4. Jak často nakupujete potraviny, které byste zařadili do kategorie zdravé výživy?
5. Používáte aktivně minimálně jednu sociální síť? (např. Facebook, Instagram, YouTube apod.)
6. Kterou z těchto sociálních sítí používáte?
7. Jaký vliv mají sociální sítě na vaše rozhodování o nákupu zdravých potravin nebo doplňků stravy?
8. Jak často se setkáváte s reklamou na zdravé potraviny nebo doplňky stravy na sociálních sítích?
9. Považujete za spolehlivé rady týkající se zdravé výživy, které se objevují na sociálních sítích?
10. Sledujete na sociálních sítích účty/profily propagující zdravou výživu? (účty značek, influencerů, známých osobností atd.)
12. Které značky se specializací na zdravou výživu jste si všiml(a) prostřednictvím sociálních sítí?
13. Jaké druhy obsahu týkající se zdravé výživy vás na sociálních sítích nejvíce zajímají?
14. Na stupnici 1-5 ohodnoťte, jak moc s daným tvrzením souhlasíte (1- zásadně nesouhlasím, 5 - naprosto souhlasím)
15. Kolik průměrně měsíčně utratíte za nákup produktů, které patří ke zdravé výživě?
16. Jaké je Vaše pohlaví?
17. Jaký je Váš věk?
18. Jaké je Vaše nejvyšší dosažené vzdělání?
19. Jaký je Váš průměrný čistý měsíční příjem?
C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI
Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.
Poznámky: 1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli. 2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 % 3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat. 4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.